تهران ۱۲.۹۹° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
بورس| پیش‌بینی بورس برای سال آینده| بورس بازان بخوانند

پیش‌بینی بورس برای سال آینده| بورس بازان بخوانند

تغییرات یکساله شاخص کل بورس نشان می‌دهد که شاخص در ابتدای سال در کانال ۱.۳ میلیون واحد کار را آغاز کرد و در همان کانال به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۴۰۳۹۳

پیش‌بینی بورس برای سال آینده| بورس بازان بخوانند

ارزش سهام عدالت کاملا وابسته به بورس است. اگر تجربه فعالیت در بازارهای سرمایه گذاری را داشته باشید، احتمالا بارها نام بورس اوراق بهادار را شنیده‌اید. در نهایت به معرفی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازیم.فلسفه کلیدی شکل‌گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران به منظور تأمین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها است. مزایای بازار بورس را می‌توان از دو دیدگاه خرد و کلان مورد بررسی قرار داد.هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نماد در بازار بورس وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. 

دامنه تغییرات شاخص کل بورس در یکسال

معاملات بازار سهام درحالی به پایان سال ۱۴۰۱ رسید که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، اوج شاخص ۶ شهریور امسال با ۱.۵۷۵ میلیون واحد به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسید. همچنین ۳ خرداد امسال شاخص کل بورس تهران به نازل‌ترین کف خود در یک سال اخیر یعنی ۱.۰۹۵ میلیون واحد رسید.

دامنه تغییرات شاخص کل بورس بیش از ۴۳۸ هزار واحد بود. بررسی یک ساله شاخص کل بورس نشان می‌دهد که اوج گیری شاخص کل بورس از همان ۳ خرداد تا ۶ شهریور میل به صعود داشت و این در حالی بود که بعد از این تاریخ شاخص اگرچه شاهد چند بار اوج گیری بود، اما تا ۵ بهمن میل به نزول داشت. بعد از این تاریخ، شاخص کل بورس تا روز چهارشنبه (۲۵ اسفند) در محدوده چسبیده به کانال ۱.۳ میلیون حرکت کرد.

بعد از ۱۴ اسفند تا ۲۵ اسفند، شاخص کل بورس در محدوده بالای ۱.۳ میلیون واحد بود. مقایسه همین بازه زمانی در سال ۹۹ نشان می‌دهد که شاخص کل بورس سال گذشته از ۱۹ اسفند تا هفتم فروردین ۱۴۰۰ با همان روند صعودی مشابه حرکت کرد و به کانال ۱.۳ میلیون واحد برگشت. البته بعد از این تاریخ (۷ هفتم فروردین) تا ۳ خرداد، شاخص کل بورس میل به نزول داشت.

شاخص کل بورس در ابتدای امسال به کانال ۱.۳ میلیون واحد برگشت و در پایان سال هم در همان کانال ۱.۳ میلیون واحد به حرکت خود ادامه داد.

در طول سال شاخص به کانال ۱.۵ میلیون واحد هم رفت، اما این وضعیت چندان پایدار نبود و حتی تا ۵ بهمن به ۱.۲۰۷ میلیون واحد هم عقب گرد داشت.

پیش‌بینی‌ها درباره بورس در سال ۱۴۰۱
بررسی وضعیت کنونی نشان می‌دهد که با توجه به برآیند مولفه‌های اثرگذار بر بازار سهام احتمال نزول شاخص کل بورس به کانال ۱.۲ میلیون واحد بعید و غیرممکن است، اما ورود آن به کانال ۱.۴ میلیون واحد هم به همان اندازه بعید و غیرممکن است.

پیش‌بینی‌ها در هفته اول کاری بورس در فروردین سال جدید (هفته دوم فروردین) نشان می‌دهد که در صورت احتمال به توافق رسیدن وین، شاخص کل بورس و سایر شاخص‌ها در بورس هفته اول روند صعودی را دنبال می‌کنند و احتمالا ورود به کانال ۱.۴ میلیون واحد بسیار محتمل خواهد بود.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: تحریم نفت و گاز روسیه افزایش قیمت کامودیتی را در پی داشت. این موضوع توانست صنایع پالایشگاهی، کامودیتی‌محور و سهام مرتبط با کانه‌های فلزی صعودی کند.

وی توضیح می‌دهد: بخش عمده‌ای از رشد بورس در این هفته به علت رشد قیمت‌ها کامودیتی‌ها بود. به طبع اگر جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه‌دار باشد، شاهد افزایش و تثبیت قیمت کامودیتی‌ها خواهیم بود.

فلاحیان ادامه می‌دهد: موضوع بعدی که روی شاخص این هفته تاثیر گذاشت مذاکرات برجام بود. امیدواری‌ها نسبت به امضای برجام افزایش پیدا کرده است. همین موضوع عامل رشد برخی از صنایع شده است.

این کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: بازار در چندماه اخیر از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و همین موضوع موجب شد تا بسیاری از سهام بورسی از رشد به دور باشند. اما ورود نقدینگی می‌تواند جانی دوباره به این بازار تزریق کند.

فلاحیان در پایان تاکید می‌کند:با توجه به روند معاملات احتمالا هفته پایانی معاملات مثبت باشد. همچنین به نظر می‌رسد بازار به روال عادی خود بازگشته است و احتمالا سال آینده وضعیت خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز